Pohledy: | právník | laik | student | mapa serveru | pomoc | hledat |
Adresáře | Knihovna | Jobs | Diskuze | Právní oblasti |
Občanské | Rodinné | Pracovní | Obchodní | Správní a související | Trestní | Ústavní | Mezinárodní | Právo a EU |
K problematice likvidátora podle zvláštních zákonů
Kromě obecné úpravy postavení likvidátora a procesu likvidace v ObchZ existují některé zvláštní zákony, které se této problematiky dotýkají. I. ÚVOD Kromě obecné úpravy postavení likvidátora a procesu likvidace v ObchZ existují některé zvláštní zákony, které se této problematiky dotýkají. Jedná se o tyto druhy a.s.: 1) banky podle zákona č. 21/1992 Sb. o bankách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZoB"), 2) pojišťovny a zajišťovny podle zákona č. 363/1999 Sb. o pojišťovnictví (dále jen "PojZ"), 3) investiční společnosti a investiční fondy podle zákona č. 248/1992 Sb. o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZISIF"), a 4) penzijní fondy podle zákona č. 42/1994 Sb. o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZPP"). II. K OSOBĚ LIKVIDÁTORA PODLE ZVLÁŠTNÍCH ZÁKONÚ II.1 Zvláštní požadavky na likvidátora banky ZoB zná několik odchylek oproti obecné právní úpravě obsažené v ObchZ; ObchZ se zde použije pouze subsidiárně. Především likvidátorem banky může být od 1.9.1998 i právnická osoba (§ 36 odst. 2 ZoB). Poznámka č.1 Kromě toho, likvidátor banky (bez ohledu na to, zda jde o osobu právnickou nebo fyzickou) musí splňovat některá další zvláštní kriteria. Podle § 36 odst. 2 posl. věty ZoB nesmí být likvidátorem osoba, která:
ZoB přitom za osoby mající k bance zvláštní vztah prohlašuje:
Je zjevné, že fyzická osoba, která je likvidátorem banky, musí splňovat kromě kriterií stanovených v § 36 odst. 2 ZoB i obecná kriteria způsobilosti, tj. kriteria stanovená v § 194 odst. 7 ObchZ, která platí per analogiam i pro likvidátora. Je rovněž zřejmé, že tato kriteria právnická osoba splňovat nemůže, což plyne z povahy věci. Každá právnická osoba však musí mít svůj statutární orgán, přičemž osoby zastávající funkci (člena) statutárního orgánu této právnické osoby musí splňovat kriteria, která zákon pro ten který typ právnické osoby požaduje. II.2 Zvláštní požadavky na likvidátora investičních společností a investičních fondů Také ZISIF má několik zvláštních požadavků na osobu likvidátora investičních společností a investičních fondů; ustanovení ObchZ se zde použijí pouze tehdy, nestanoví-li ZISIF jinak (§ 1 odst. 4 ZISIF). Likvidátorem investiční společnosti a investičního fondu může být pouze (§ 37m odst. 1 ZISIF):
Komise pro cenné papíry přitom zapíše do seznamu makléře nebo auditory, kteří (§ 37m odst. 2 ZISIF):
Přitom platí, že všechny tyto požadavky musí být bezpodmínečně splněny. Komise pro cenné papíry vyškrtne ze seznamu osobu (§ 37m odst. 3 ZISIF):
Likvidátorem nesmí být jmenována osoba, která je personálně nebo majetkově propojena s investiční společností nebo investičním fondem, nebo je auditorem investiční společnosti nebo investičního fondu, nebo se na auditu jakkoliv podílela (§ 37m odst. 5 ZISIF). Jak plyne z povahy věci, úprava podmínek způsobilosti k výkonu funkce likvidátora investiční společnosti nebo investičního fondu je zcela speciální k právní úpravě obsažené v ObchZ; ObchZ se proto v této věci nepoužije. Předmětná právní úprava vzbuzuje jistou pochybnost, totiž proč byla přijata koncepce, že likvidátorem může být jen auditor nebo makléř. Existují přece i jiné profese, které by byly k výkonu této činnosti dostatečně kvalifikovány, např. obchodník s cennými papíry. II.3 Zvláštní požadavky na likvidátora pojišťovny a zajišťovny Jde o novou úpravu podmínek způsobilosti být likvidátorem pojišťovny nebo zajišťovny, kterou zrušený zákon č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů neobsahoval. I zde platí, že se ustanovení ObchZ použije pouze tehdy, nestanoví-li PojZ jinak (§ 4 PojZ). Likvidátorem pojišťovny nebo zajišťovny může být pouze fyzická osoba, která splňuje podmínky stanovené ObchZ pro výkon funkce likvidátora, a dále (§ 37 odst. 1 a 2 PojZ):
III. VZNIK A ZÁNIK FUNKCE LIKVIDÁTORA III.1 Ustanovení kandidáta do funkce likvidátora Ustanovení likvidátora do funkce: 1) Komise pro cenné papíry u investiční společnosti a investičního fondu (§ 34 odst. 3-5 ZISIF):
2) soud:
3) Ministerstvo financí ČR:
V řízení o návrhu na jmenování nebo odvolání likvidátora je věcně příslušným výlučně krajský (obchodní) soud (§ 9 odst. 4 písm. c)-g) OSŘ). Obchodní zákoník připouští jmenování/volbu více likvidátorů s tím, že každý z likvidátorů získává zcela samostatnou působnost nezávisle na ostatních, pokud ovšem z jmenování/volby nevyplývá něco jiného (§ 70 odst. 3 posl. věta ObchZ). II.2 Zánik funkce likvidátora Obchodní zákoník nestanoví nic o způsobu ukončení výkonu funkce likvidátora neurčuje. S přihlédnutím ke způsobům ukončení výkonu funkce členů statutárních orgánů kapitálových společností lze proto dovodit, že výkon funkce likvidátora končí:
II.3 Rezignace Jak již bylo judikováno, Poznámka č.3 pro rezignaci likvidátora platí obecné ustanovení § 66 odst. 1 ObchZ o zániku funkce člena orgánu společnosti. Podle ustanovení § 66 odst. 1 ObchZ per analogiam může likvidátor ze své funkce odstoupit, je však povinen to oznámit orgánu, který je zvolil nebo jmenoval do funkce, tj.:
I zde obchodní zákoník konstruuje rezignaci jako dvoufázový akt:
III. K NĚKTERÝM OTÁZKÁM VÝKONU FUNKCE LIKVIDÁTORA III.1 Zvláštní působnost likvidátora banky ZoB má kromě speciálních ustanovení o způsobilosti likvidátora také specifická ustanovení o povinnostech likvidátora. Likvidátor banky je povinen:
III.2 Zvláštní působnost likvidátora pojišťovny a zajišťovny Také PojZ má kromě speciálních ustanovení o způsobilosti likvidátora i specifické ustanovení o povinnostech likvidátora. Likvidátor pojišťovny/zajišťovny je povinen bez zbytečného odkladu předkládat Ministerstvu financí ČR doklady o úkonech směřujících k likvidaci, které si Ministerstvo financí ČR vyžádá (§ 37 odst. 3 PojZ). IV. K DALŠÍM POVINNOSTEM LIKVIDÁTORA Likvidátor je navíc povinen zachovávat i další mlčenlivost, a to:
Povinnost zachování této další mlčenlivosti nastupuje kumulativně k povinnosti zachování tajemství podle ObchZ. IV.2 Povinnost mlčenlivosti likvidátora banky Likvidátor-fyzická osoba nebo zaměstnanci a členové orgánů likvidátora-právnické osoby jsou povinni zachovávat bankovní tajemství; tato povinnost trvá i po skončení výkonu funkce likvidátora-fyzické osoby, resp. ukončení pracovněprávního nebo jiného poměru k likvidátorovi-právnické osobě (§ 39 odst. 2 ZoB). Povinnost mlčenlivosti neplatí, pokud klient banky likvidátora (popř. jeho zaměstnance nebo členy orgánů) povinnosti mlčenlivosti zprostí, anebo bez souhlasu klienta (§ 38 odst. 2 ZoB):
Likvidátor je dále povinen poskytnout informace chráněné bankovním tajemstvím na základě písemného vyžádání, a za podmínek stanovených zvláštními zákony (§ 38 odst. 3 ZoB):
IV.2 Povinnost mlčenlivosti likvidátora investiční společnosti a investičního fondu Likvidátor investiční společnosti nebo investičního fondu je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dozvěděl při výkonu funkce, a které nelze v zájmu investiční společnosti nebo investičního fondu sdělovat jiným osobám (§ 28 odst. 1 ZISIF); tato povinnost trvá i po skončení výkonu funkce (§ 28 odst. 3 ZISIF). Povinnost mlčenlivosti likvidátora neplatí v těchto případech (§ 28 odst. 2 ZISIF):
Dále je likvidátor povinen informovat Komisi pro cenné papíry o skutečnostech souvisejících se státním dozorem nad činností investičních společností a investičních fondů, a předložit jí na žádost potřebné dokumenty a poskytnout požadovaná vysvětlení (§ 36 odst. 3 ZISIF). IV.3 Povinnost mlčenlivosti likvidátora pojišťovny a zajišťovny Likvidátor pojišťovny a zajišťovny je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech týkajících se pojištění fyzických a právnických osob; tato povinnost trvá i skončení výkonu funkce likvidátora (§ 39 odst. 1 PojZ). Povinnost mlčenlivosti likvidátora neplatí při poskytování informací se souhlasem osoby, které se tyto údaje týkají, a dále na písemné vyžádání (§ 39 odst. 1 PojZ):
Dále povinnost mlčenlivosti likvidátora neplatí při plnění oznamovací povinnosti podle § 4 zákona č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, ve znění pozdějších předpisů. IV.4 Povinnost mlčenlivosti likvidátora penzijního fondu ZPP povinnost mlčenlivosti likvidátora výslovně nestanoví. Vzhledem k tomu, že je likvidátor orgánem a.s. sui generis po dobu a pro účely likvidace, lze spolehlivě dospět k závěru, že se na likvidátora penzijního fondu vztahuje povinnost mlčenlivosti v rozsahu stanoveném pro členy statutárního orgánu penzijního fondu (tj. představenstva). Likvidátor je povinen zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti s výkonem své funkce; tato povinnost trvá i po skončení výkonu funkce (§ 7 odst. 7 ZPP per analogiam). Tato povinnost neplatí za podmínek stanovených zvláštními předpisy pro účely:
V. SPRÁVNÍ POSTIH LIKVIDÁTORA INVESTIČNÍCH SPOLEČNOSTÍ A INVESTIČNÍCH FONDŮ Pokud Komise pro cenné papíry při výkonu státního dozoru zjistí, že likvidátor investiční společnosti nebo investičního fondu zaviněně závažně nebo opětovně porušuje nebo porušoval své povinnosti při výkonu funkce, uloží mu pokutu podle charakteru a stupně závažnosti porušení právní povinnosti vyplývající z ustanovení ZISIF, ObchZ nebo i jiných právních předpisů, a formy zavinění (zde připadá v úvahu i zavinění nedbalostní) až do výše 100 000 Kč (§ 37k ZISIF). Pokuty Komise pro cenné papíry ukládá ve správním řízení postupem podle zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, přičemž je lze ukládat i opakovaně. Výnos z pokut je příjmem státního rozpočtu, a jejich správu vykonává podle zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, místně příslušný finanční úřad (§ 37l ZISIF). Proti rozhodnutí o pokutě lze podat podle § 247 a násl. OSŘ žalobu na přezkum zákonnosti správního rozhodnutí. Věcně a místně příslušným soudem je Vrchní soud v Praze (§ 246 odst. 2 a § 246a odst. 1 OSŘ). Poznámka č.4
Poznámka č.1 Bylo zavedeno desátou novelou ZoB provedenou zákonem č. 165/1998 Sb. s účinností od 1.9.1998.
JUDr. Tomáš Dvořák je asistentem na katedře obchodního práva Právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni.
|
Odkaz na seznam soudů: Doporučujeme legislativu k diskusi
Studentské příspěvky
Další příspěvky
Vzory a příklady
|
Prostor www.juristic.cz je platforma pro výměnu a sdílení právních a s právem souvisejících informací. Projekt je výsledkem zájmové činnosti členů mezi něž patřila také Právnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni. Děkujeme všem podporovatelům projektu, jímž se můžete stát i vy. Přebírání obsahu bez předchozího souhlasu není dovoleno. | |
Provozuje Spolek JURISTIC od roku 1999. ISSN 1802-789X. Technické záležitosti řeší administrátor. | Kontakt |